Najlepiej zacząć o Vivez'y. To genialna wtyka. Po pierwsze można kombinować ze światłem - w granicach rozsądku przyciemniać i rozjaśniać lokalnie fragmenty zdjęcia. Nawet niewielkie korekty potrafią zmieniać znacząco fotografię.
Mam też subiektywne odczucia, że suwaki jasności i kontrastu działają trochę inaczej (lepiej) niż w ACR (LR nie używam, ale to chyba prawie to samo). Ja w większości lekkie korekty ( nawet ogólne) jasności i kontrastu robię w Vivezie.
Druga wtyka do Dfine czyli odszumianie. Nieźle działa z automatu, ale przy większych wymaganiach możesz sam zmierzyć szumy i próbować korygować odszumianie w kanałach koloru. Przydaje się na przykład do odszumiania kanału niebieskiego z zasady najbardziej zaszumionego. Inne kanały można potraktować ulgowo i efekt jest dobry. Podobnie jest z ostrzeniem (output)- można sobie w sporym zakresie poustawiać parametry, chociaż na automacie najczęściej jest nieźle.
Silver - jeden z najlepszych konwerterów BW. Oprócz niezłych presetów jest możliwość stosowania kilku filtrów barwnych, czy predefiniowanych emulacji błon czaro-białych o rożnych czułościach.
Color Efex - ostrożnie i delikatnie. Jest kilka fajnych presetów, ale dla mnie w większości obliczone na tani efekt WOW.
Jedyna, której prawie nie używam to HDR. Niby coś się tam da ustawiać, ale efekt taki sobie. Z jednym wyjątkiem - można zrobić konwersję do HDR na powielonej warstwie PS i zmniejszyć krycie na np 20% - czasem to nieźle wychodzi.
Wyszło szydło z worka. Owainie, ciemięzco biednych i Bogu ducha winnych użytkowników tego zacnego forum. Mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, że wedle nowej Biblii czyli ustawy o VAT zakupiłeś jedno (książkę) a prosisz o drugie (usługę). Zmień się, zmień. A zamiast studiować Lajtruma naucz się, jak to piszą Nikoniarze, poprawnie naświetlać, bo nietknięty jpg z puszki to prawdziwy Graal.
PS Jeszcze raz dziękuję za tipy zakupowe. Aż się boję soboty.
tomek_jj pisze:Najlepiej zacząć o Vivez'y. To genialna wtyka. Po pierwsze można kombinować ze światłem - w granicach rozsądku przyciemniać i rozjaśniać lokalnie fragmenty zdjęcia. Nawet niewielkie korekty potrafią zmieniać znacząco fotografię.
Mam też subiektywne odczucia, że suwaki jasności i kontrastu działają trochę inaczej (lepiej) niż w ACR (LR nie używam, ale to chyba prawie to samo). Ja w większości lekkie korekty ( nawet ogólne) jasności i kontrastu robię w Vivezie.
Druga wtyka do Dfine czyli odszumianie. Nieźle działa z automatu, ale przy większych wymaganiach możesz sam zmierzyć szumy i próbować korygować odszumianie w kanałach koloru. Przydaje się na przykład do odszumiania kanału niebieskiego z zasady najbardziej zaszumionego. Inne kanały można potraktować ulgowo i efekt jest dobry. Podobnie jest z ostrzeniem (output)- można sobie w sporym zakresie poustawiać parametry, chociaż na automacie najczęściej jest nieźle.
Silver - jeden z najlepszych konwerterów BW. Oprócz niezłych presetów jest możliwość stosowania kilku filtrów barwnych, czy predefiniowanych emulacji błon czaro-białych o rożnych czułościach.
Color Efex - ostrożnie i delikatnie. Jest kilka fajnych presetów, ale dla mnie w większości obliczone na tani efekt WOW.
Jedyna, której prawie nie używam to HDR. Niby coś się tam da ustawiać, ale efekt taki sobie. Z jednym wyjątkiem - można zrobić konwersję do HDR na powielonej warstwie PS i zmniejszyć krycie na np 20% - czasem to nieźle wychodzi.
Podbijam, bo to jest REWELACYJNE podsumowanie filtrów NIK.
Absolutny strzał w dychę.
To jeszcze pytanko mam, bo nie zauważył-żem;) Można zmieniać w tej vivezie średnicę zmian punktu kontrolnego, czuli to koło?
Eidit: Już znalazłem, pierwszy potencjometr:)
Dodano po 8 minutach 18 sekundach:
Pytanie, czy mi nie łatwiej to samo zrobić w PS po wyeksportowaniu rawa do tiffa - bo ten nik to do tiffa konwertuje i tak... pytanie, czy dokonywane w nim modyfikacje są robione na rawie (gdzie więcej informacji z matrycy) i dopiero zapisywany wynik do tiffa, czy robione są na tiffie, więc to samo mógłbym robić w PS wygodniej?
W PS działanie wtyczek odbywa sie na otwartym RAW, nic mi nie wiadomo o przymusowej konwersji do TIFF. Są 2 możliwości. Pierwsza to działanie wtyczki na otwartym pliku: np Filtr->NIK Collection->Viveza2. Otwiera się okno wtyczki, robisz co tam chcesz, zatwierdzasz OK i po zamknięciu okna wtyczki robisz Ctrl F (Filtr->ostatni Filtr). Inny (lepszy) sposób, to skopiowanie RAW do warstwy (Ctrl J), wykonanie czego chcesz we wtyczce i potem Ctrl F . Filtr zadziała na warstwie i masz możliwość dozowania jego działania poprzez zmianę krycia - często warto zmniejszyć uzyskany efekt, lub zrobić maskowanie. Po wszystkim spłaszczasz obraz i gotowe.
Nie o to mi szło. Ja w PS nie obrabiam rawów. Pytałem o to, czy operacja w niku, włączonym spod LR, odbywa się na RAWie czyli pliku z większą ilością danych niż tiff, czy konwertuje na tiffa od razu i w nim babrze. Pytanie wynika stąd, że się po załączeniu Nika od razu tiff pojawia w bibliotece obok rawa.