Wołacz. O!
- danz1ger
- Posty: 5638
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Wołacz. O!
Wspominają przy okazji, że Ansel Adams też tak wywoływał swoje klisze, a było to ciut i jeszcze trochę przed inwazją Evil Digital Forces.
"Ogólna mądrość dotycząca wywoływania filmów polega na tworzeniu negatywów o niższym kontraście. W ten sposób uzyskasz jak najwięcej szczegółów w światłach i cieniach. Jeśli chcesz pozbyć się szczegółów cieni i uzyskać głęboką czerń, możesz to zrobić, zwiększając kontrast w Lightroom lub zakładając filtr o wysokim kontraście w ciemni.
To była właściwie jedna z ulubionych metod wywoływania filmu przez Ansela Adamsa. Książka Troopa i Anchella zauważa, że Adams wolał używać HC-110 rozcieńczonego 1+90 z koncentratu, opracowanego przez pełne 18 minut. Ta metoda spowolniła rozwój świateł i pozwoliła mu drukować obrazy z ekstremalnymi szczegółami świateł, gdy zwykłe cykle rozwoju nie zapewniały wystarczającego zakresu dynamicznego.
Jeśli chcesz uzyskać lepsze rezultaty bezpośrednio po wyjęciu z aparatu i wiesz, że chcesz uzyskać wysoki kontrast, porusz nieco film w trakcie procesu wywoływania. Stracisz niektóre z tych świateł i cieni. Ale wynikające z tego negatywy mogą być bardziej w twoim stylu.
To powiedziawszy, nawet jeśli chcę szybkich wyników, zwykle staram się obniżyć kontrast tak bardzo, jak to możliwe. W ten sposób, jeśli wrócę do negatywów, kiedy będę wiedział trochę więcej o fotografii filmowej, będę miał ustawione negatywy, które pomogą mi odnieść sukces."
Dodano po 6 minutach 2 strzałach znikąd:
https://www.learnfilm.photography/the-m ... agitation/ Kto czyta po anglikańsku niech czyta, a kto nie, niech wrzuca w "google translate". Artykuł długi ale warto przeczytać.
"Ogólna mądrość dotycząca wywoływania filmów polega na tworzeniu negatywów o niższym kontraście. W ten sposób uzyskasz jak najwięcej szczegółów w światłach i cieniach. Jeśli chcesz pozbyć się szczegółów cieni i uzyskać głęboką czerń, możesz to zrobić, zwiększając kontrast w Lightroom lub zakładając filtr o wysokim kontraście w ciemni.
To była właściwie jedna z ulubionych metod wywoływania filmu przez Ansela Adamsa. Książka Troopa i Anchella zauważa, że Adams wolał używać HC-110 rozcieńczonego 1+90 z koncentratu, opracowanego przez pełne 18 minut. Ta metoda spowolniła rozwój świateł i pozwoliła mu drukować obrazy z ekstremalnymi szczegółami świateł, gdy zwykłe cykle rozwoju nie zapewniały wystarczającego zakresu dynamicznego.
Jeśli chcesz uzyskać lepsze rezultaty bezpośrednio po wyjęciu z aparatu i wiesz, że chcesz uzyskać wysoki kontrast, porusz nieco film w trakcie procesu wywoływania. Stracisz niektóre z tych świateł i cieni. Ale wynikające z tego negatywy mogą być bardziej w twoim stylu.
To powiedziawszy, nawet jeśli chcę szybkich wyników, zwykle staram się obniżyć kontrast tak bardzo, jak to możliwe. W ten sposób, jeśli wrócę do negatywów, kiedy będę wiedział trochę więcej o fotografii filmowej, będę miał ustawione negatywy, które pomogą mi odnieść sukces."
Dodano po 6 minutach 2 strzałach znikąd:
https://www.learnfilm.photography/the-m ... agitation/ Kto czyta po anglikańsku niech czyta, a kto nie, niech wrzuca w "google translate". Artykuł długi ale warto przeczytać.
A jednak ktoś kręci.
- rbit9n
- Ribitibi
- Posty: 9432
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Kolonia pod Rzeszowem - Za Torem
Re: Wołacz. O!
przecież już była o tym mowa na tutejszym forum, dokładnie miesiąc temu. chyba niektórzy koledzy powinni zacząć zażywać przetwory z miłorzębu japońskiego.
Dodano po 5 smarknięciach i 8 pierdnięciach w stołek:
powiem Ci, że na komputerze wcale nie wygląda ostro, jak oglądałem na komórce, było o niebo lepiej. może to jest metoda na ostrzejsze zdjęcia?danz1ger pisze: ↑09 cze 2022, 22:30 Cytat z learnfilm.photography
"Dlaczego minimalne pobudzenie sprawia, że negatywy są ostrzejsze?
Następnym sposobem na wyostrzenie filmu bez zmiany wywoływacza jest użycie minimalnych metod mieszania. Dzieje się tak, gdy zmniejszasz częstotliwość inwersji podczas wywoływania filmu i dodajesz trochę czasu, aby zrekompensować zmniejszony rozwój.
Osobiście polecam stosowanie tej metody tylko w przypadku klasycznych filmów ziarnistych, takich jak HP5, Tri-X i FP4. Folie emulsyjne T-grain, takie jak seria TMax i Ilford Delta, wykazują znacznie większe zmiany kontrastu i ujemnej gęstości z niewielkimi zmianami w mieszaniu i czasie wywoływania. Z tego powodu bezpieczniej jest postępować zgodnie z instrukcjami podczas korzystania z folii t-grain. Ponadto emulsje t-grain mają tajną broń wbudowaną w ich emulsje, która znacznie zwiększa ostrość podczas opracowywania. Więcej na ten temat poniżej.
Jeśli więc używasz klasycznej emulsji ziarnistej, sposób na użycie minimalnego mieszania w celu zwiększenia ostrości jest następujący. Po wlaniu wywoływacza należy róbić fikolki koreksem przez 1 minutę bez przerwy, delikatnie obracając. Następnie zmniejsz częstotliwość inwersji do raz na trzy minuty i zwiększ czas wywoływania o 50%, aby to zrekompensować.
Tak więc, jeśli masz standardowy 10-minutowy cykl wywoływania, wydłużysz czas wywoływania do 15 minut. Zacznij od wykonania inwersji przez pierwszą pełną minutę. Następnie wykonaj dodatkowe inwersje przez 10 sekund w 4., 7., 10. i 13. minucie.
Powód, dla którego to działa, jest naprawdę fajny. Istnieje proces, w którym gdy wywoływacz kończy opracowywanie ziarna, aktywny składnik dyfunduje między ziarnami i rozwija następne najbliższe ziarna. W ten sposób dyfuzja tworzy wyższą gęstość w zlokalizowanych obszarach, co jest znane jako tworzenie „efektu krawędzi”. Ta zlokalizowana gęstość daje ostrzejszy obraz, tworząc kontrast z pobliskimi obszarami o mniejszej gęstości.
Najłatwiej to zobaczyć na obrazie o wysokim kontraście, jak ciemne drzewo na tle jasnego nieba. Książka Anchell and Troop opisuje, w jaki sposób deweloper szybko zakończy rozwijanie drzewa w cieniu i rozproszy się na jaśniejsze niebo na krawędziach, tworząc mały obszar o większej gęstości wzdłuż podziału między światłami a cieniami. Poruszenie filmu zanim to się stanie zmniejszy te zjawiska, zmniejszając w ten sposób wrażenie ostrości."
Spróbowałem na starym Kodaku TMY 120 400 i pomimo ostrzeżenia, że nie zelecają tej metody z T-grain emulsją wyszło najlepiej ze wszystkich dotychczasowych cz.b. Kodaków. Zaniedługo spróbuję na Acrosie 120 100.
nie, nie tobie ja służę, ja służę bzdurze!
- wpk
- wpkx
- Posty: 38825
- Rejestracja: 10.2016
- Lokalizacja: Nad Wigołąbką
- Kontakt:
Re: Wołacz. O!
Dążąc do obiektywizmu (bo obiektywizm to nieskończoność) spróbowałbym dla porównania na piwnicy, choć z niej niebo wydaje się mniejsze, niż z komórki.
- poor
- Rich poor
- Posty: 4082
- Rejestracja: 07.2018
- Lokalizacja: Kraków
- danz1ger
- Posty: 5638
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Wołacz. O!
[/quote]
powiem Ci, że na komputerze wcale nie wygląda ostro, jak oglądałem na komórce, było o niebo lepiej. może to jest metoda na ostrzejsze zdjęcia?
[/quote]
Kodak TMT 400 z Mamiji jeszcze obleci ale 125 PX z Minolty AF Tele to na minitorze cieniutko. Podobnie jak Ty wolę je poglądać w komórce.
powiem Ci, że na komputerze wcale nie wygląda ostro, jak oglądałem na komórce, było o niebo lepiej. może to jest metoda na ostrzejsze zdjęcia?
[/quote]
Kodak TMT 400 z Mamiji jeszcze obleci ale 125 PX z Minolty AF Tele to na minitorze cieniutko. Podobnie jak Ty wolę je poglądać w komórce.
A jednak ktoś kręci.
- wpk
- wpkx
- Posty: 38825
- Rejestracja: 10.2016
- Lokalizacja: Nad Wigołąbką
- Kontakt:
Re: Wołacz. O!
Spróbuj na smartwatchu - będzie zajebiściej.
- danz1ger
- Posty: 5638
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Wołacz. O!
Wsadziłem do Minolty ostatni stary 125 PX, który wywołam dla odmiany w R09. Potem jeszcze dwa świeżeI lfordy i decyt. Wreszcie średni się doczeka.
Dodano po 2 minutach 58 strzałach znikąd:
Dodano po 2 minutach 58 strzałach znikąd:
Zegarków nie używam już ok. 20 lat
A jednak ktoś kręci.
- wpk
- wpkx
- Posty: 38825
- Rejestracja: 10.2016
- Lokalizacja: Nad Wigołąbką
- Kontakt:
Re: Wołacz. O!
Pfff... Ja dłużej.
- rbit9n
- Ribitibi
- Posty: 9432
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Kolonia pod Rzeszowem - Za Torem
Re: Wołacz. O!
miałem kiedyś pożyczoną Minoltę Rivę Zoom, ale to był kocur, mimo zniekształceń obrazu. po prostu aberracji.danz1ger pisze: ↑14 cze 2022, 16:21Kodak TMT 400 z Mamiji jeszcze obleci ale 125 PX z Minolty AF Tele to na minitorze cieniutko. Podobnie jak Ty wolę je poglądać w komórce.powiem Ci, że na komputerze wcale nie wygląda ostro, jak oglądałem na komórce, było o niebo lepiej. może to jest metoda na ostrzejsze zdjęcia?
nie, nie tobie ja służę, ja służę bzdurze!
- wpk
- wpkx
- Posty: 38825
- Rejestracja: 10.2016
- Lokalizacja: Nad Wigołąbką
- Kontakt:
Re: Wołacz. O!
Sam jesteś kocur.