Wołacz. O!
- wpk
- wpkx
- Posty: 38835
- Rejestracja: 10.2016
- Lokalizacja: Nad Wigołąbką
- Kontakt:
Re: Wołacz. O!
Uhum...
Ale można też maczugą w łeb, za włosy i do jaskini.
Ale można też maczugą w łeb, za włosy i do jaskini.
- rbit9n
- Ribitibi
- Posty: 9443
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Kolonia pod Rzeszowem - Za Torem
Re: Wołacz. O!
poczytaj co o tym stara gwardia Napoleona powiedziała po bitwie pod Waterloo.
nie, nie tobie ja służę, ja służę bzdurze!
- wpk
- wpkx
- Posty: 38835
- Rejestracja: 10.2016
- Lokalizacja: Nad Wigołąbką
- Kontakt:
Re: Wołacz. O!
Ni mom takiego ślabizoka.
- danz1ger
- Posty: 5670
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Wołacz. O!
Aaa, pamiętam tę metodę (rysunki satyryków), bardzo mi się podobała.
A jednak ktoś kręci.
- rbit9n
- Ribitibi
- Posty: 9443
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Kolonia pod Rzeszowem - Za Torem
Re: Wołacz. O!
wpk pisze:Ni mom takiego ślabizoka.
bardzo dobra książka, lecz nieporęczna.
i jeszcze o ostrości, bo tu jest o wszystkim niemalże.
nie, nie tobie ja służę, ja służę bzdurze!
- wpk
- wpkx
- Posty: 38835
- Rejestracja: 10.2016
- Lokalizacja: Nad Wigołąbką
- Kontakt:
Re: Wołacz. O!
Hmmm...
Mondry ślabizok ale!
Mondry ślabizok ale!
- rbit9n
- Ribitibi
- Posty: 9443
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Kolonia pod Rzeszowem - Za Torem
- poor
- Rich poor
- Posty: 4097
- Rejestracja: 07.2018
- Lokalizacja: Kraków
- poor
- Rich poor
- Posty: 4097
- Rejestracja: 07.2018
- Lokalizacja: Kraków
- danz1ger
- Posty: 5670
- Rejestracja: 11.2016
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Wołacz. O!
Cytat z learnfilm.photography
"Dlaczego minimalne pobudzenie sprawia, że negatywy są ostrzejsze?
Następnym sposobem na wyostrzenie filmu bez zmiany wywoływacza jest użycie minimalnych metod mieszania. Dzieje się tak, gdy zmniejszasz częstotliwość inwersji podczas wywoływania filmu i dodajesz trochę czasu, aby zrekompensować zmniejszony rozwój.
Osobiście polecam stosowanie tej metody tylko w przypadku klasycznych filmów ziarnistych, takich jak HP5, Tri-X i FP4. Folie emulsyjne T-grain, takie jak seria TMax i Ilford Delta, wykazują znacznie większe zmiany kontrastu i ujemnej gęstości z niewielkimi zmianami w mieszaniu i czasie wywoływania. Z tego powodu bezpieczniej jest postępować zgodnie z instrukcjami podczas korzystania z folii t-grain. Ponadto emulsje t-grain mają tajną broń wbudowaną w ich emulsje, która znacznie zwiększa ostrość podczas opracowywania. Więcej na ten temat poniżej.
Jeśli więc używasz klasycznej emulsji ziarnistej, sposób na użycie minimalnego mieszania w celu zwiększenia ostrości jest następujący. Po wlaniu wywoływacza należy róbić fikolki koreksem przez 1 minutę bez przerwy, delikatnie obracając. Następnie zmniejsz częstotliwość inwersji do raz na trzy minuty i zwiększ czas wywoływania o 50%, aby to zrekompensować.
Tak więc, jeśli masz standardowy 10-minutowy cykl wywoływania, wydłużysz czas wywoływania do 15 minut. Zacznij od wykonania inwersji przez pierwszą pełną minutę. Następnie wykonaj dodatkowe inwersje przez 10 sekund w 4., 7., 10. i 13. minucie.
Powód, dla którego to działa, jest naprawdę fajny. Istnieje proces, w którym gdy wywoływacz kończy opracowywanie ziarna, aktywny składnik dyfunduje między ziarnami i rozwija następne najbliższe ziarna. W ten sposób dyfuzja tworzy wyższą gęstość w zlokalizowanych obszarach, co jest znane jako tworzenie „efektu krawędzi”. Ta zlokalizowana gęstość daje ostrzejszy obraz, tworząc kontrast z pobliskimi obszarami o mniejszej gęstości.
Najłatwiej to zobaczyć na obrazie o wysokim kontraście, jak ciemne drzewo na tle jasnego nieba. Książka Anchell and Troop opisuje, w jaki sposób deweloper szybko zakończy rozwijanie drzewa w cieniu i rozproszy się na jaśniejsze niebo na krawędziach, tworząc mały obszar o większej gęstości wzdłuż podziału między światłami a cieniami. Poruszenie filmu zanim to się stanie zmniejszy te zjawiska, zmniejszając w ten sposób wrażenie ostrości."
Spróbowałem na starym Kodaku TMY 120 400 i pomimo ostrzeżenia, że nie zelecają tej metody z T-grain emulsją wyszło najlepiej ze wszystkich dotychczasowych cz.b. Kodaków. Zaniedługo spróbuję na Acrosie 120 100.
Dodano po 9 minutach 13 strzałach znikąd:
"Dlaczego minimalne pobudzenie sprawia, że negatywy są ostrzejsze?
Następnym sposobem na wyostrzenie filmu bez zmiany wywoływacza jest użycie minimalnych metod mieszania. Dzieje się tak, gdy zmniejszasz częstotliwość inwersji podczas wywoływania filmu i dodajesz trochę czasu, aby zrekompensować zmniejszony rozwój.
Osobiście polecam stosowanie tej metody tylko w przypadku klasycznych filmów ziarnistych, takich jak HP5, Tri-X i FP4. Folie emulsyjne T-grain, takie jak seria TMax i Ilford Delta, wykazują znacznie większe zmiany kontrastu i ujemnej gęstości z niewielkimi zmianami w mieszaniu i czasie wywoływania. Z tego powodu bezpieczniej jest postępować zgodnie z instrukcjami podczas korzystania z folii t-grain. Ponadto emulsje t-grain mają tajną broń wbudowaną w ich emulsje, która znacznie zwiększa ostrość podczas opracowywania. Więcej na ten temat poniżej.
Jeśli więc używasz klasycznej emulsji ziarnistej, sposób na użycie minimalnego mieszania w celu zwiększenia ostrości jest następujący. Po wlaniu wywoływacza należy róbić fikolki koreksem przez 1 minutę bez przerwy, delikatnie obracając. Następnie zmniejsz częstotliwość inwersji do raz na trzy minuty i zwiększ czas wywoływania o 50%, aby to zrekompensować.
Tak więc, jeśli masz standardowy 10-minutowy cykl wywoływania, wydłużysz czas wywoływania do 15 minut. Zacznij od wykonania inwersji przez pierwszą pełną minutę. Następnie wykonaj dodatkowe inwersje przez 10 sekund w 4., 7., 10. i 13. minucie.
Powód, dla którego to działa, jest naprawdę fajny. Istnieje proces, w którym gdy wywoływacz kończy opracowywanie ziarna, aktywny składnik dyfunduje między ziarnami i rozwija następne najbliższe ziarna. W ten sposób dyfuzja tworzy wyższą gęstość w zlokalizowanych obszarach, co jest znane jako tworzenie „efektu krawędzi”. Ta zlokalizowana gęstość daje ostrzejszy obraz, tworząc kontrast z pobliskimi obszarami o mniejszej gęstości.
Najłatwiej to zobaczyć na obrazie o wysokim kontraście, jak ciemne drzewo na tle jasnego nieba. Książka Anchell and Troop opisuje, w jaki sposób deweloper szybko zakończy rozwijanie drzewa w cieniu i rozproszy się na jaśniejsze niebo na krawędziach, tworząc mały obszar o większej gęstości wzdłuż podziału między światłami a cieniami. Poruszenie filmu zanim to się stanie zmniejszy te zjawiska, zmniejszając w ten sposób wrażenie ostrości."
Spróbowałem na starym Kodaku TMY 120 400 i pomimo ostrzeżenia, że nie zelecają tej metody z T-grain emulsją wyszło najlepiej ze wszystkich dotychczasowych cz.b. Kodaków. Zaniedługo spróbuję na Acrosie 120 100.
Dodano po 9 minutach 13 strzałach znikąd:
A jednak ktoś kręci.